Az értő figyelem – figyeljünk, és értsük meg az ügyfelet!

Miről szólt a workshop? Arról, hogy mindenki megértésre és elfogadásra vágyik. A coachingfolyamat elején valami nagyon fontos dolgot kell megteremteni: a bizalmat és a biztonságot. Ennek három feltétele van Carl Rogers személyközpontú szemlélete alapján: az empátia, a feltétel nélküli elfogadás és a kongruencia, vagyis a coach hitelessége. Ha ebből a háromból hiányzik bármelyik, nem lesz tiszta a tükör, amit a coach tart az ügyfélnek. A tükrözés egyik eszköze tehát az értő figyelem, mellyel valóban elérhető a mélyülés egy beszélgetésben.

Azzal, hogy az ügyfelet Felnőtt módon konfrontálom (az értő figyelem a tranzakcióanalízis szerinti Felnőtt én-állapot eszköze!), vagy szóba hozok egy rossz érzést, ami bennem van, coachként a hitelességemet növelem. Az értő figyelemmel hallgatás és visszatükrözés az első lépés – a hatékony kérdések csak utána következnek.

Na, de mit ér egy workshop gyakorlat nélkül? Aminától láthattunk egy 10 perces demo coachingot – mi mással, mint az értő figyelemmel a központban. Ő csak tükrözött végig, Beával pedig átbeszéltük, hogy pontosan mit is láttunk, s kiderült az is, hogy hogyan élte meg az ügyfél ezt a rövid beszélgetést.

Utána rögtön mi kaptunk lehetőséget, hogy kipróbáljuk az értő figyelem F. Várkonyi Zsuzsa által továbbfejlesztett változatát a „Lényeglátó figyelmet”, amely nem alapvetően más, mint az értő figyelem, csak a helyzet sokkal nagyobb hangsúly kap, mint az élmény. A „lényeglátó figyelem” egy kicsit férfiasabb változata az értő figyelemnek.

Rövid, frappáns visszajelzéseket kellett megfogalmaznunk, és az önkéntes ügyfél azonnal visszajelzett, hogy azok hogyan hatottak rá. Nem is olyan könnyű feladat, mint elsőre hangzik!

 class=

De a legeslegjobban a külső kör-belső kör gyakorlat tetszett. Csak jobb híján nevezem így (a formája alapján): két koncentrikus kört alakítottunk (lásd fenti kép), és hol az egyik, hol a másik gyűrűt elcsúsztatva összesen 6 emberrel gyakoroltuk 2-2 percben a „lényeglátó figyelmet”. A lényege, hogy háromszor kellett elmondanunk a mi témánkat, s hagyni, hogy a társunk visszajelezze, amit hall, és háromszor kellett a coach szerepében is lennünk.

Mókás volt – ilyen röviden kommunikálni; érdekes – hogy mégis sikerült; kihívást jelentő – hogy hogyan legyünk teljesen „itt és most” és tanulságos – hiszen háromszor gondolkodhattunk el a saját problémánkon. Elég sok érzést és gondolatot hozott fel bennünk – a saját témánkkal és a vizsgált kompetenciával kapcsolatban is.

Ami az értő figyelem egyik lehetséges információforrását, az intuíciót (nem tudatos tudás) illeti – ebbe a témába éppen csak belekaptunk, de Kákonyi Anett PCC, az est házigazdája felajánlotta, hogy a május 21-i ICF Coachkonferencián az előadók folytassák a workshopot, és ezzel tegyék lehetővé, hogy jobban megismerjük ezt az izgalmas területet.

Ha valakit mélyebben érdekel az értő figyelem, bátran keresse meg Carl Rogers tanai mellett F. Várkonyi Zsuzsa írásait, valamint Thomas Gordon kommunikációs modelljét (én-üzenetek, elfogadás fontossága, közléssorompók). Kétség sem férhet hozzá, hogy az egyik leglényegesebb kompetenciát lehet a segítségükkel jobban megérteni!

Az pedig a hab a tortán, hogy a május 21-i ICF Coachkonferencián a plenáris előadást F. Várkonyi Zsuzsa tartja.

Bodnár Barbara ACC

Facebook
LinkedIn